reklama

Nová Ekonomika I

Obchodovanie cez elektronické siete sa stalo strategickou otázkou, ktorú si žiadna výkonná moc nemôže dovoliť ignorovať. Rozrástlo sa rýchlejšie, než sa očakávalo a stalo sa veľmi významným sociálne, ekonomicky i politicky. Vplyv elektronického obchodu bude celkom iste stúpať s novou generáciou, ktorá už celým srdcom prijala internet. Napriek tomu, že najväčší vplyv e-obchodu (e-commerce) na internete bol doteraz pociťovaný v USA, už to nie je len americký jav, Európa je ďalšia na rade.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (8)

Pravdepodobne najlepšou odpoveďou na otázku čo je e-obchod, je citát Lou Gestnera z IBM: "Občas sa objaví technológia alebo myšlienka, dômyselná, mocná a univerzálna, ktorej vplyv zmení všetko. Počítačové siete pretvoria každú inštitúciu na svete. Vytvoria víťazov a porazených. Zmenia cesty obchodovania, spôsob vzdelávania našich detí, komunikácie a správania sa navzájom". [http://www.ibm.com]

Pri definovaní elektronického obchodu sa musíme pozerať na faktor, ktorý poskytuje možnosť rozvoja. Elektronické obchodovanie umožňuje organizácii prepojiť kritické obchodné systémy priamo s jej kľúčovými súčasťami. Tými môžu byť jej zákazníci, jej zamestnanci, jej predajcovia, dodávatelia, obchodní partneri a ktokoľvek, kto má vplyv na jej podnikanie. Tento vplyv a dosah sa uskutočňuje cez intranet, extranet a World Wide Web.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Pre správne chápanie e-obchodu treba uviesť, že:

  • e-obchod nepredstavuje len jednoduché zlepšovanie služieb zákazníkom pomocou médií, ako je internet, kiosky a inteligentné karty (smart cards), e-obchod umožňuje zákazníkom, aby sa obslúžili sami,

  • e-obchod umožňuje viac než len prístup k novým kanálom na ponúkanie služieb, ale napr. pridáva rozmer služieb aj fyzickým produktom,

  • e-obchod uľahčuje zoskupovanie služieb od viacerých dodávateľov do jedinečných balíkov (služieb), zaujímavých pre špecifické skupiny zákazníkov,

  • e-obchod poskytuje podnikom prístup k novým trhom, zákazníkom a partnerom, e-podnik sa takto zúčastňuje na radikálnom predefinovaní priemyselných odvetví, trhov a samej globálnej ekonomiky.

Pri pohľade na históriu elektronického obchodovania môžeme pozorovať viaceré evolučné štádiá. A rovnako tak, ako sa mení podstata e-obchodu, môžeme hovoriť o viacerých úrovniach pôsobenia na podnik. Jednou z ciest hľadania odpovede na otázku, čo je e-obchod, je skúmať spojitosť. V prvopočiatkoch e-obchod spoločnosti využívali web publishing, zverejňovali informácie o podnikoch na webových stránkach. V súčasnosti zaznamenávame výrazný posun k elektronickému podnikaniu. Napriek tomu, že elektronické podnikanie (e-business) sa nachádza v rôznych štádiách osvojenia, adopcie jeho princípov. Spoločnosti postupne prechádzajú týmto spojitým procesom a nezadržateľne smerujú čoraz viac a viac k e-podnikaniu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Rozvoj e-obchodu prechádza cez nasledujúce tri fázy:

  • Adaptačnú - spočiatku sa bude pravdepodobne e-obchod implementovať a adaptovať v takých podnikateľských oblastiach, kde prispeje skôr k zjednodušeniu prevádzky, prístupu a k zníženiu zložitosti ponuky, ako aj k znižovaniu nákladov.

  • Expanznú - v tejto fáze budú viaceré a väčšie podnikateľské odvetvia prechádzať a adaptovať sa na e-obchod. V prípade, že vplyv e-obchodu zasiahne celý podnik a tiež aj sieť jeho zákazníkov a obchodných partnerov, môže to mať značný vplyv na zníženie nákladov a zvýšenie výkonov podniku.

  • Transformačnú - v tejto fáze dosiahne rozsah a úroveň pôsobenia e-obchodu svoju (maximálnu) kritickú hodnotu a prispeje k vzniku nových foriem hodnôt, ktoré značne zmenia jednotlivé priemyselné odvetvia, životný štýl a celkový trh výrobkov a služieb takým spôsobom, ktorý nemožno v súčasnosti predpovedať. [http://www.e-biz.cz]

Na to, aby e-obchod dosiahol významné postavenie v ekonomike a spôsobil transformáciu podnikov a ekonomiky na e-podniky a e-ekonomiku, treba značný pokrok hlavne v troch oblastiach:

  • Prístup na sieť - počet ľudí s prístupom ku komunikačnej infraštruktúre nevyhnutnej na realizáciu e-obchodu (digitálne telefónne linky, modemy, počítače, rýchle pripojenie na internet) musí byť dostatočne veľký na to, aby vznikol trh. V USA je napr. 55 telefónnych liniek na 100 obyvateľov.

  • Ďalšou podmienkou je „bohatstvo“. Určité minimálne finančné prostriedky sú potrebné na oboch stranách obchodného vzťahu, na strane dodávateľa, aj na strane spotrebiteľa.

  • Tretím atribútom je “kultúra“. To, či budú spotrebitelia ochotní zmeniť svoje návyky a prejsť na on-line nakupovanie, bude do značnej miery závisieť aj od niektorých kultúrnych faktorov. Špeciálne v Európe a Ázii je pochopenie kultúrnych zvyklostí kritickým faktorom úspechu vo všetkých podnikateľských oblastiach. Do úvahy treba vziať napríklad jazykové rozdiely a doterajšie spôsoby nakupovania.

Podľa povahy partnerov v obchodnom vzťahu e-obchod vytvoril nasledovné základné segmenty trhov. [Petr Koubský, e-byznys, príloha softvérových novín, 9/2000] :

  • spotrebiteľský trh :

    • business to customer - B2C,
    • customer to business - C2B,
    • customer to customer - C2C,
  • medzipodnikový trh:

    • business to business - B2B.

Peter Vadkerti

Peter Vadkerti

Bloger 
  • Počet článkov:  17
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Tak trochu učiteľ a trochu spisovateľ, a inak sa živím ako informatik, manažér, lektor ... Zoznam autorových rubrík:  Manažment a EkonomikaPoéziaPoviedkyReceptárSúkromnéÚvahyNezaradené

Prémioví blogeri

reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu