reklama

Nová Ekonomika

Mal som mať prednášku ale stretla sa s nepochopením vraj e-ekonomika a jej nástup a veľký „boom“ už opadol, tak vám prinášam aspoň trocha teórie, možno to niekoho zaujme a možno nie. Nová ekonomika tak mení súčasné podnikateľské prostredie, že je nevyhnutné toto nové prostredie odlíšiť od pôvodného zavedením nových pojmov. V prvom rade považujem za potrebné vyjasniť si a zjednotiť sa v základných pojmoch ako sú ekonomika, manažment, marketing, internet, podnik, podnikanie, obchodovanie. A potom taktiež v chápaní nových pojmov ako sú e-ekonomika, e-obchod a e-podnik. Na úvod aspoň niektoré z nich.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (3)

Ekonomika – je určitá časť národného hospodárstva. Je to systém vzájomne prepojených odvetví, hospodárskych činností a územných ekonomických komplexov. Zjednodušene sa dá povedať, že je to súhrn ekonomických vzťahov spoločnosti. Hlavné zložky a oblasti skúmania ekonomiky sú makroekonómia (skúma vývoj ekonomiky ako celku a vplyv hospodárskej politiky vlády na tento vývoj) a mikroekonómia (skúma rozhodovanie jednotlivých subjektov ekonomiky – kupujúci, predávajúci, spotrebitelia, výrobcovia, pracovníci a zamestnávatelia, a ako sa to odráža v chovaní jednotlivých trhov). [SAMUELSON, P. A. – NORDHAUS, W. D.: Ekonómia 1., 2. Bratislava, Bradlo 1992.]

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Manažment - definícií je viacero, stručne však môžeme povedať, že ide o proces koordinovania činností skupiny ľudí, ktorý realizuje jednotlivec alebo skupina ľudí za účelom dosiahnutia stanovených cieľov. Manažment sa vykonáva pomocou štyroch základných funkcií :

  • plánovanie - stanovenie cieľov a rozhodnutie, ako sa dajú najlepšie dosiahnuť, vrátane časového plánu,

  • organizovanie - zabezpečenie potrebných zdrojov, ich štrukturalizácia, rozmiestnenie až po otázky komunikácie,

  • vedenie - ovplyvňovanie druhých, aby pracovali na dosiahnutie stanovených cieľov, motivácia pracovníkov a kultúra v organizácii,

  • kontrola - usmerňovanie činností tak, aby sa dosiahli stanovené ciele, kontrola týchto činností a podľa J.Papulu patrí do tejto funkcie aj budovanie informačných systémov.

[PAPULA J.: Minimum manažéra alebo profesia, ktorá stojí za to. Elita, Bratislava 1995.]

Nová ekonomika (e-ekonomika)

Pojem nová ekonomika zadefinoval Kevin Kelly, kde hlavnú úlohu zohráva sieť, prepojenie jednotlivých entít v internete, pričom nezáleží na technickej realizácii siete. „Dôležitá je komunikácia, ktorá v tomto prípade nie je sektorom ekonomiky, ale vytvára ekonomiku samú.“ V novej ekonomike sú zadefinované dva základné zákony:

SkryťVypnúť reklamu
reklama
  • Metcalfov zákon: Čím viacej účastníkov daná sieť má (je jedno či ide o internet, telekomunikačnú sieť, alebo video, audio), tým je pre každého účastníka hodnotnejšia a tým viac nových klientov priťahuje. Hodnota takejto siete z pohľadu prevádzkovateľa rastie s druhou mocninou počtu zúčastnených. V klasickej ekonomike to bolo naopak, ak sa zvyšuje množstvo vstupu (pri konštantnej úrovni všetkých ostatných vstupov), bude medzný produkt každej jednotky vstupu klesať. Typickým príkladom môže byť počet kopáčov, ktorí kopú kanál. Dvaja ho vykopú dva krát rýchlejšie, ale ďalší nárast už nezabezpečí štvor alebo osem násobné zrýchlenie výkopových prác.

  • Moorov a Gilderov zákon: Moorov zákon definuje výkon procesoru, ktorý sa zdvojnásobí pri konštantných nákladoch vždy raz za 18 mesiacov. Podobne Gilder spozoroval túto závislosť v telekomunikáciách, kde priemerná cena telekomunikačnej služby pri danej kvalite klesne na polovicu zhruba každých 18 mesiacov.

[Petr Koubský, e-byznys, príloha softvérových novín, 9/2000]

Tieto dva zákony sú základom novej ekonomiky. Prvý definuje úlohu komunikácie: „V novej ekonomike nie sú dôležité počítače ako také, ale komunikácia medzi ľuďmi a strojmi navzájom.“ Druhý je axiómou dopadu „novej“ ekonomiky na „starú“. „Ak budeme podnikať v akomkoľvek odbore, jeho pravidlá budú veľmi rýchlo plne diktované pravidlami sveta bitov, teda digitálnych informácií.“

Tu vidíme ako rozvoj e-obchodu spôsobil oveľa viac než len zmenu spôsobu podnikania. V dôsledku jeho rozvoja zastarávajú základné ekonomické predpoklady, na ktorých bolo podnikanie založené. Zmenil industriálnu ekonomiku na elektronickú, resp. e-ekonomiku. Zmenilo sa päť základných ekonomických predpokladov, ktoré tvorili základ úspechu tradičných lídrov na trhu. Sú to:

SkryťVypnúť reklamu
reklama
  • Predtým vysoké náklady na spoluprácu podmieňovali obrat. Teraz náklady na spoluprácu a vzájomné vzťahy s partnermi už nie sú vysoké.

  • Hodnotu a silu firmy určovali hmotné aktíva. Teraz hmotné aktíva už nezohrávajú centrálnu rolu v ponuke, ktorou sa firmy obracajú na spotrebiteľov.

  • Veľké korporácie mali úspech a aj záruku kvalitných výrobkov, malé firmy sa len ťažko presadili. V novej ekonomike veľkosť už nie je faktorom limitujúcim zisk.

  • Prístup k informáciám už nie je obmedzený a drahý. Predtým sa len veľmi ťažko získavali potrebné informácie.

  • A vybudovanie firmy s celosvetovým pôsobením už netrvá roky a nevyžaduje také vysoké investície ako predtým.

Z tejto zmeny základných ekonomických predpokladov vyplývajú pre existujúce organizácie okamžité a zásadné hrozby. Niektoré z nich zisťujú, že bojujú o víťazstvo v hre, ktorá sa už skončila. Teda pokračovať v konkurenčnom boji na základe predpokladov tradičnej ekonomiky a podnikať na základe tradičných stratégií, je hra, ktorá sa dnes už nehrá. „Európania s určitosťou chápu zmeny vo svete, ktorý ich obklopuje, 70% očakáva, že e-obchod vyvolá nutnosť transformácie ich podnikania. Napriek dlhodobým očakávaniam však až 40% percent z nich zaujíma k e-obchodu postoj "počkáme a uvidíme"“. [http://www.manager.sk]

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Nutnosť neustáleho opätovného vyhodnocovania, ktoré e-ekonomika diktuje – chopenie sa nových príležitostí a okamžitá odozva na nové výzvy - vyžaduje schopnosť pozerať sa za hranice organizácie pri hľadaní nových príležitostí na zvýšenie kvality, rýchlosti a spokojnosti zákazníkov a na zlepšenie služieb zákazníkom. Vo svete, v ktorom sú hranice odvetvia dané skôr potrebami zákazníkov ako základnými kompetenciami podniku, budú organizácie, ktoré dokážu využiť svoje vedomosti a schopnosti z iných disciplín, funkcií a odvetví ako prvé vychutnávať prínosy e-ekonomiky. Na realizáciu potrebných zmien budú organizácie potrebovať niekoľko rozhodujúcich schopností :

  • budú musieť prispôsobiť orientáciu pracovníkov novému strategickému smerovaniu podniku, ktoré bude podporené technológiou,

  • zabezpečiť, aby pracovníci pracovali novými spôsobmi v tradičných funkčných oblastiach s novými, zjednodušenými procesmi,

  • budú musieť vybudovať organizáciu, ktorá bude schopná priebežne prispôsobovať svoju stratégiu, ľudí, technológie a procesy ako reakciu na zmenu na strane zákazníkov, partnerov, konkurentov, na inovácie a zmeny na trhu.

Peter Vadkerti

Peter Vadkerti

Bloger 
  • Počet článkov:  17
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Tak trochu učiteľ a trochu spisovateľ, a inak sa živím ako informatik, manažér, lektor ... Zoznam autorových rubrík:  Manažment a EkonomikaPoéziaPoviedkyReceptárSúkromnéÚvahyNezaradené

Prémioví blogeri

Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu